Wycieczka Szlakiem Czarnego Dziedzictwa (The Black Heritage Trail)

W ubiegły weekend ponownie wybraliśmy się do Bostonu, tym razem podążając 2,5 kilometrowym  Szlakiem Czarnego Dziedzictwa.


The Black Heritage Trail zlokalizowany jest w historycznej dzielnicy Bostonu - Beacon Hill, w której architektura i układ zabudowań odzwierciedlają stary kolonialny Boston. Wąskie ceglane  chodniki, uliczki oświetlane gazowymi lampami, domy z cegły z ozdobnymi drzwiami.
Pomimo tego, że jesteśmy w centrum miasta, otacza nas mnóstwo zieleni; drzewa, kwiaty w donicach, a człowiek odnosi wrażenie jakby czas zatrzymał się tu w miejscu.



 
 
 
(fot. MAK, KK)

Pięknie zdobione, kolorowe drzwi. 

 

 


(fot. MAK)

Dziś Beacon Hill jest uważany za jedną z najbardziej pożądanych i drogich dzielnic w mieście.
Niegdyś było to miejsce zamieszkiwane w dużej mierze przez społeczność wolynch Afroamerykanów, którzy budowali tu domy, kościoły, zakładali szkoły, czy rozwijali własny biznes. Społeczności, która organizowała się, by pomóc tym, którzy zmagali się z lokalną dyskryminacją, czy też tym, którzy uciekali z południowych stanów przed niewolnictwem.

Warto tu zaznaczyć, że Massachusetts to pierwszy amerykański stan w ramach ówczesnej Unii, który w 1783 r. uznał niewolnictwo za nielegalne. Głównie wynikało to z wdzięczności za uczestnictwo ciemnoskórych w amerykańskiej wojnie o niepodległość (rewolucja amerykańska; konflikt zbrojny między Królestwem Wielkiej Brytanii a jego trzynastoma koloniami w Ameryce Północnej w latach 1775–1783). 

Znaczniki przedstawiają przebieg Szlaku Czarnego Dziedzictwa
(Źródło: opracowanie własne przy wykorzystaniu www.google.com/maps)

 
Szlak rozpoczyna się od miejsca, które znajcie już z poprzedniego postu (Wycieczka Szlakiem Wolności w Bostonie), tj. płaskorzeźby Robert Gould Shaw and 54th Regiment Memorial wykonanej z brązu.

54-ty Ochotniczy Pułk Piechoty Massachusetts (pierwszy w pełni ciemnoskóry pułk) dowodzony przez białego pułkownika Roberta Gould Shawna. Płaskorzeźba przypomina o pierwszych Afroamerykanach walczący w wojnie secesyjnej (1861 - 1865) 



Trasa przebiega przez dzisięć charakterystycznych punktów. Następnym z nich jest George Middleton House.

(fot. MAK)

Typowy przykład drewnianego domu mieszkalnego z końca XVIII wieku budowanego przez Afroamerykanów. 
Dom należał do George'a Middleton'a, który był jednym z pierwszych przywódców społeczności afroamerykańskiej w Bostonie i afroamerykańskim aktywistom, a także weteranem rewolucji amerykańskiej. Dziś dom jest prywatną rezydencją i nie jest dostępny dla zwiedzających.

Następnie kierujemy się do Phillips School.

(fot. MAK)

Szkoła zbudowana została w roku 1824 i jest to typowe budownictwo szkolne dla tamtego okresu. Do roku 1855 uczyli się w niej wyłącznie biali chłopcy z najzamożniejszych rodzin. Ciemnoskóre dzieci uczęszczały do szkoły prowadzonej w African Meeting House, a następnie do Abiel Smith School. Po 1855 roku (i zniesieniu segregacji w szkołach), Philips School stała się pierwszą zintegrowaną szkołą w Bostonie, w której najprawdopodobniej jako pierwsza Afroamerykanka uczyła się Elizabeth Smith, córka abolicjonisty Johna J. Smitha.

Jego dom również znajduje się na naszym szlaku - John J.Smith House.

(fot. MAK)
John Smith był fryzjerem męskim, abolicjonistą oraz ustawodawcą stanowym. Jego zakład był ważnym miejscem dla czarnej społeczności Bostonu; służył jako centrum organizowania społeczności i działań abolicjonistycznych. On sam walczył o równe prawa w szkole, to właśnie jego córka podjęła naukę w Phillips School. Jako pierwszy Afroamerykanin został powołany do służby w bostońskiej policji.

Idziemy dalej do Charles Street Meeting House, domu  spotkań zbudowanego w 1807 r. przez Biały Trzeci Kościół Baptystów w Bostonie. 

(fot. MAK)

W kościołach Nowej Anglii obowiązywała zasada segregacji miejsc ze względu na rasę. W kościele Charles Street Meeting House doszło do wydalenia Timothy Gilberta (członka kościoła i abolicjonisty), który pewnej niedzieli chcąc przetestować tę zasadę, zaprosił do swojej ławki czarnoskórych przyjaciół. Po tym wydarzeniu, wraz z innymi działaczami abolicjonistami, ufundował Pierwszy Wolny Kościół Baptystów - Tremont Temple, któy był pierwszym zintegrowanym kościołem w Ameryce. 

Kolejnym punktem szlaku jest Lewis and Harriet Hayden House. Lewis Hayden był liderem czarnej społeczności, bostońskim abolicjonistą. Wraz z żoną prowadzili sklep z odzieżą, natomiast ich dom stał się schronieniem dla Afroamerykanów, wiele osób otrzymało tam pomoc i opiekę. 

 (fot. MAK)

Szlak prowadzi nas do następnego punktu, którym jest John Coburn House. John Coburn prowadził sklep z odzieżą, był także aktywistą społecznym i jednym z najbogatszych Afroamerykanów w XIX-wiecznym Bostonie. Służył również jako skarbnik The New England Freedom Association - organizacji, która pomagała ludziom uciekającym przed niewolnictwem. Założył również Massasoit Guards, jednostkę afroamerykańskiej milicji, której zadaniem było chronienie mieszkańców przed łapaczami niewolników.

(fot. MAK)

Ostatnie trzy punkty na Szlaku Czarnego Dziedzictwa zlokalizowane są w bliskim sąsiedztwie i są to: Smith Court Residences, Abiel Smith School oraz African Meeting House

Smith Court Residences 
(fot. MAK)
Smith Court Residences - typowa architektura dla domów budowanych przed 1803 r. szczególnie dla rezydencji w alejkach.
Budynek był wynajmowany licznym Afroamerykanom oraz ich rodzinom.







Abiel Smith School
(fot. MAK)
Abiel Smith School - szkoła zbudowana przez miasto Boston ze środków przeznaczonych w testamencie, na edukację Afroamerykańskich dzieci, przez Abiel'a Smith'a. Od 1835 r. zaczęły uczęszczać do niej ciemnoskóre dzieci i zastąpiła ona szkołę w African Meeting House. Szkoła przetrwała do czasu zintegrowania szkół w Bostonie, czyli do roku 1855.
Poniżej zdjęcia African Meeting House - znanego również jako Pierwszy Afrykański Kościół Baptystów, czy pierwszy Niezależny Kościół Baptystów. 
Został wybudowany w 1806 r. przez wolnych ciemnoskórych robotników dla ciemnoskórej bostońskiej społeczności. Był głównym kulturowym, edukacyjnym i politycznym węzłem czarnej społeczności Bostonu. Regularnie odbywała się w nim również edukacja dorosłych, spotkania w formie zajęć i wykładów. 
Przemawiali tu także znani abolicjoniści, założono tu pierwszą w Bostonie organizację abolicjonistyczną Massachusetts General Colored Association, a w 1832 r. utworzono Towarzystwo Antyniewolnicze. 
W 1898 r. budynek został odsprzedany Kongregacji Żydowskiej, a w 1972 r. przejęty przez Muzeum Historii Afroamerykanów. 

  
   (fot. MAK)


Tak właśnie minęła nam kolejna lekcja z historii Stanów Zjednaczonych.


Komentarze

Prześlij komentarz