Wycieczka Szlakiem Czarnego Dziedzictwa (The Black Heritage Trail)
W ubiegły weekend ponownie wybraliśmy się do Bostonu, tym razem podążając 2,5 kilometrowym Szlakiem Czarnego Dziedzictwa.
The Black Heritage Trail zlokalizowany jest w historycznej dzielnicy Bostonu - Beacon Hill, w której architektura i układ zabudowań odzwierciedlają stary kolonialny Boston. Wąskie ceglane chodniki, uliczki oświetlane gazowymi lampami, domy z cegły z ozdobnymi drzwiami.
Pomimo tego, że jesteśmy w centrum miasta, otacza nas mnóstwo zieleni; drzewa, kwiaty w donicach, a człowiek odnosi wrażenie jakby czas zatrzymał się tu w miejscu.
Następnie kierujemy się do Phillips School.
Szkoła zbudowana została w roku 1824 i jest to typowe budownictwo szkolne dla tamtego okresu. Do roku 1855 uczyli się w niej wyłącznie biali chłopcy z najzamożniejszych rodzin. Ciemnoskóre dzieci uczęszczały do szkoły prowadzonej w African Meeting House, a następnie do Abiel Smith School. Po 1855 roku (i zniesieniu segregacji w szkołach), Philips School stała się pierwszą zintegrowaną szkołą w Bostonie, w której najprawdopodobniej jako pierwsza Afroamerykanka uczyła się Elizabeth Smith, córka abolicjonisty Johna J. Smitha.
Smith Court Residences - typowa architektura dla domów budowanych przed 1803 r. szczególnie dla rezydencji w alejkach.
Budynek był wynajmowany licznym Afroamerykanom oraz ich rodzinom.
Abiel Smith School - szkoła zbudowana przez miasto Boston ze środków przeznaczonych w testamencie, na edukację Afroamerykańskich dzieci, przez
Abiel'a Smith'a. Od 1835 r. zaczęły uczęszczać do niej ciemnoskóre
dzieci i zastąpiła ona szkołę w African Meeting House. Szkoła przetrwała
do czasu zintegrowania szkół w Bostonie, czyli do roku 1855.
Tak właśnie minęła nam kolejna lekcja z historii Stanów Zjednaczonych.
The Black Heritage Trail zlokalizowany jest w historycznej dzielnicy Bostonu - Beacon Hill, w której architektura i układ zabudowań odzwierciedlają stary kolonialny Boston. Wąskie ceglane chodniki, uliczki oświetlane gazowymi lampami, domy z cegły z ozdobnymi drzwiami.
Pomimo tego, że jesteśmy w centrum miasta, otacza nas mnóstwo zieleni; drzewa, kwiaty w donicach, a człowiek odnosi wrażenie jakby czas zatrzymał się tu w miejscu.
(fot. MAK, KK)
Pięknie zdobione, kolorowe drzwi.
(fot. MAK)
Dziś Beacon Hill jest uważany za jedną z najbardziej pożądanych i drogich dzielnic w mieście.
Niegdyś było to miejsce zamieszkiwane w dużej mierze przez społeczność wolynch Afroamerykanów, którzy budowali tu domy, kościoły, zakładali szkoły, czy rozwijali własny biznes. Społeczności, która organizowała się, by pomóc tym, którzy zmagali się z lokalną dyskryminacją, czy też tym, którzy uciekali z południowych stanów przed niewolnictwem.
Warto tu zaznaczyć, że Massachusetts to pierwszy amerykański stan w ramach ówczesnej Unii,
który w 1783 r. uznał niewolnictwo za nielegalne. Głównie wynikało to z
wdzięczności za uczestnictwo ciemnoskórych w amerykańskiej wojnie o
niepodległość (rewolucja amerykańska; konflikt zbrojny między
Królestwem Wielkiej Brytanii a jego trzynastoma koloniami w Ameryce
Północnej w latach 1775–1783).
Znaczniki przedstawiają przebieg Szlaku Czarnego Dziedzictwa (Źródło: opracowanie własne przy wykorzystaniu www.google.com/maps) |
Szlak rozpoczyna się od miejsca, które znajcie już z poprzedniego postu (Wycieczka Szlakiem Wolności w Bostonie), tj. płaskorzeźby Robert Gould Shaw and 54th Regiment Memorial wykonanej z brązu.
54-ty Ochotniczy Pułk Piechoty Massachusetts (pierwszy w pełni ciemnoskóry pułk) dowodzony przez białego pułkownika Roberta Gould Shawna. Płaskorzeźba przypomina o pierwszych Afroamerykanach walczący w wojnie secesyjnej (1861 - 1865)
Trasa przebiega przez dzisięć charakterystycznych punktów. Następnym z nich jest George Middleton House.
(fot. MAK)
Typowy przykład drewnianego domu mieszkalnego z końca XVIII wieku budowanego przez Afroamerykanów.
Dom należał do George'a Middleton'a, który był jednym z pierwszych przywódców społeczności afroamerykańskiej w Bostonie i afroamerykańskim aktywistom, a także weteranem rewolucji amerykańskiej. Dziś dom jest prywatną rezydencją i nie jest dostępny dla zwiedzających.
(fot. MAK)
Szkoła zbudowana została w roku 1824 i jest to typowe budownictwo szkolne dla tamtego okresu. Do roku 1855 uczyli się w niej wyłącznie biali chłopcy z najzamożniejszych rodzin. Ciemnoskóre dzieci uczęszczały do szkoły prowadzonej w African Meeting House, a następnie do Abiel Smith School. Po 1855 roku (i zniesieniu segregacji w szkołach), Philips School stała się pierwszą zintegrowaną szkołą w Bostonie, w której najprawdopodobniej jako pierwsza Afroamerykanka uczyła się Elizabeth Smith, córka abolicjonisty Johna J. Smitha.
Jego dom również znajduje się na naszym szlaku - John J.Smith House.
(fot. MAK) |
John Smith był fryzjerem męskim, abolicjonistą oraz ustawodawcą stanowym. Jego zakład był ważnym miejscem dla czarnej społeczności Bostonu; służył jako centrum organizowania społeczności i działań abolicjonistycznych. On sam walczył o równe prawa w szkole, to właśnie jego córka podjęła naukę w Phillips School. Jako pierwszy Afroamerykanin został powołany do służby w bostońskiej policji.
Idziemy dalej do Charles Street Meeting House, domu spotkań zbudowanego w 1807 r. przez Biały Trzeci Kościół Baptystów w Bostonie.
Idziemy dalej do Charles Street Meeting House, domu spotkań zbudowanego w 1807 r. przez Biały Trzeci Kościół Baptystów w Bostonie.
(fot. MAK)
W kościołach Nowej Anglii obowiązywała zasada segregacji miejsc ze względu na rasę. W kościele Charles Street Meeting House doszło do wydalenia Timothy Gilberta (członka kościoła i abolicjonisty), który pewnej niedzieli chcąc przetestować tę zasadę, zaprosił do swojej ławki czarnoskórych przyjaciół. Po tym wydarzeniu, wraz z innymi działaczami abolicjonistami, ufundował Pierwszy Wolny Kościół Baptystów - Tremont Temple, któy był pierwszym zintegrowanym kościołem w Ameryce.
Kolejnym punktem szlaku jest Lewis and Harriet Hayden House. Lewis Hayden był liderem czarnej społeczności, bostońskim abolicjonistą. Wraz z żoną prowadzili sklep z odzieżą, natomiast ich dom stał się schronieniem dla Afroamerykanów, wiele osób otrzymało tam pomoc i opiekę.
(fot. MAK)
Szlak prowadzi nas do następnego punktu, którym jest John Coburn House. John Coburn prowadził sklep z odzieżą, był także aktywistą społecznym i jednym z najbogatszych Afroamerykanów w XIX-wiecznym Bostonie. Służył również jako skarbnik The New England Freedom Association - organizacji, która pomagała ludziom uciekającym przed niewolnictwem. Założył również Massasoit Guards, jednostkę afroamerykańskiej milicji, której zadaniem było chronienie mieszkańców przed łapaczami niewolników.
Ostatnie trzy punkty na Szlaku Czarnego Dziedzictwa zlokalizowane są w bliskim sąsiedztwie i są to: Smith Court Residences, Abiel Smith School oraz African Meeting House.
(fot. MAK) |
Ostatnie trzy punkty na Szlaku Czarnego Dziedzictwa zlokalizowane są w bliskim sąsiedztwie i są to: Smith Court Residences, Abiel Smith School oraz African Meeting House.
Smith Court Residences (fot. MAK) |
Budynek był wynajmowany licznym Afroamerykanom oraz ich rodzinom.
Abiel Smith School (fot. MAK) |
Poniżej zdjęcia African Meeting House - znanego również jako Pierwszy Afrykański Kościół Baptystów, czy pierwszy Niezależny Kościół Baptystów.
Został wybudowany w 1806 r. przez wolnych ciemnoskórych robotników dla ciemnoskórej bostońskiej społeczności. Był głównym kulturowym, edukacyjnym i politycznym węzłem czarnej społeczności Bostonu. Regularnie odbywała się w nim również edukacja dorosłych, spotkania w formie zajęć i wykładów.
Przemawiali tu także znani abolicjoniści, założono tu pierwszą w Bostonie organizację abolicjonistyczną Massachusetts General Colored Association, a w 1832 r. utworzono Towarzystwo Antyniewolnicze.
W 1898 r. budynek został odsprzedany Kongregacji Żydowskiej, a w 1972 r. przejęty przez Muzeum Historii Afroamerykanów.
(fot. MAK)
Tak właśnie minęła nam kolejna lekcja z historii Stanów Zjednaczonych.
Wygląda zachęcająco :) Super piszecie!!
OdpowiedzUsuńDziękujemy za miłe słowa:)
Usuń